Balder og Bycyklen etablerer første deletransportordning på privat område

Fine elcykler i Ørestad

Balder og Bycyklen har opført en Bycykelstation med elcykler i Ørestad. Det er første gang i Danmark, at en delecykeludbyder og en privat ejendomsejer er gået sammen om et sådant projekt.

Download pressefoto

Ejendomsselskabet Balder Danmark har i et samarbejde med delecykeludbyderen Bycyklen opført en Bycykelstation med elcykler ved en af Balders boligejendomme i Ørestad. Samarbejdet er det første i Danmark mellem en delecykeludbyder og en privat ejendomsejer, og dermed er det første gang, at en Bycykelstation opsættes i et privat boligområde.

Det drejer sig om Balders ejendom Fælledkanten, beliggende på Else Alfelts Vej 52 i Ørestad Syd. Her har Bycyklen opstillet en Bycykelstation med seks ladepunkter, så de hvide elcykler fremover vil være til rådighed for alle beboere i Ørestad Syd. Samarbejdet beror på, at Bycyklen leverer ladestation og cykler, hvor Balder leverer tilslutning til el samt bekoster den strøm, ladestationen bruger.

Peter Vest, COO hos Bycyklen, ser samarbejdet som starten på mange nye muligheder: ”Vi håber, at dette kan kickstarte et helt nyt marked, hvor Bycyklerne bliver integreret i langt flere byområder. Ørestad Syd er et helt oplagt område, da det i forvejen er en visionær bydel med fokus på bæredygtighed og bilfrie byzoner. Derfor er vi også helt sikre på, at beboerne derude vil tage rigtig godt imod vores elcykler.”

For Balder handler samarbejdet om at kunne tilbyde noget ekstra til deres lejere i denne bydel: ”Da vi i Balder er massivt tilstede i Ørestad, føler vi også et ansvar for ikke bare at skabe ejendomme, men også levende områder som folk trives i. De områder skal indeholde løsninger, der bidrager til en både nem og inspirerende hverdag. Vi støtter delecyklerne for at fremme bæredygtig transport og gøre det lidt lettere og smartere for beboere at komme fra A til B,” fortæller Jacob Hovmøller, projektchef i Balder.

Baggrundsinformation om Bycyklen

Bycyklen vandt et offentligt EU-udbud i 2012, som var udskrevet af DSB, København og Frederiksberg i samarbejde med Metroselskabet, der alle ønskede at etablere et bycykelsystem i hovedstadsområdet. Tanken var, at bycykelsystemet skulle være det ”fjerde ben” i den offentlige transport, der både kunne virke trængselsreducerende, CO2-besparende og fremme en sund og grøn transportform. Kommunerne og DSB valgte en ambitiøs og innovativ løsning bestående af eldrevne cykler med en integreret tablet (computer). Det er det første bycykelsystem i verden, der består 100% af online cykler med motorassistance.

Bycyklen drives af driftsselskabet Bikeshare Danmark A/S og By- og Pendlercykel Fonden, der er en privat, erhvervsdrivende fond. Fonden ejer retten til at udbyde Bycykelsystemet til borgere, virksomheder og kommuner i hele landet. Bycykelsystemet findes i dag på Frederiksberg, i København og i Rødovre og består af 130 Bycykelstationer og 1.500 elcykler.

Baggrundsinformation om Balder

Balder Danmark A/S er et datterselskab af Fastighets AB Balder, som er et svensk børsnoteret selskab. Balder ejer, forvalter og udvikler boliger, erhvervsejendomme og hoteller i Sverige, Danmark, Norge, Finland, Tyskland og England. I Danmark ejer Balder ca. 1.900 lejeboliger fordelt på otte ejendomme, der har beliggenhed på Østerbro, Havneholmen, ved Amager Strandpark og i Ørestad. Dertil kommer over 1.000 planlagte lejligheder, fordelt på fem ejendomme i Ørestad, Hillerød, Hedehusene og Høje Taastrup, der står klar i løbet af de næste par år. Desuden ejer Balder f.eks. Cirkusbygningen samt en række hoteller i indre København, såsom Nobis og Plaza.

For yderligere oplysninger kontakt venligst: presse@balder.dk